Folk elsker god kvalitet

Ofte hører vi om, at danskerne ikke er ret gode til at lave mad – eller ikke prioriterer det ret højt. Fine samtalekøkkener runger af tavshed, fordi husets beboere er på arbejde eller spiser hurtige, forskudte måltider og ikke rigtig har tid til at føre samtaler i deres køkkener.

Men den historie er jo kun ét kapitel i fortællingen om danskernes madvaner. Et andet kapitel i fortællingen beretter om de mange danskere, som er blevet interesserede i mad og både gerne laver kvalitetsmad fra bunden selv – i hvert fald i weekenden – og går ud og spiser på nogle af de mange restauranter, som er dukket op de senere år med god mad i fokus.

Restauranterne har fået et kæmpe løft

De sidste par årtier har restauranterne i Danmark i mange tilfælde fået et gevaldigt løft. Bundniveauet er så at sige blevet hævet, så der er kommet et stort mellemlag af rigtig gode restauranter, som serverer fransk inspireret brasseriemad, etnisk køkken på højt niveau eller italienske delikatesser. Vi kan hygge os på de udendørs terrasser med smukke patchworktæpper omkring skulderen, mens tjenerne forklarer os menuen og foreslår en passende vin til de retter, vi har valgt til vores måltid på restauranten.

Der er stadig restauranter, der serverer mad baseret på halvfabrikata og storindkøb hos grossisten, men ofte ser vi, at de lukker efter kort tid – folk vil ganske enkelt ikke betale prisen, som et halvdårligt måltid koster, hvis de ved at betale bare lidt ekstra kan få et måltid, der giver dem meget mere end en gennemsnitsoplevelse.

Hvor de rigtig gode restauranter tidligere mest var en storbyfænomen, kan man i dag være heldig at finde rigtig gode spisesteder både ved landevejen og i de små byer. Vi har flere eksempler på, hvordan en lille by pludselig er blevet beriget med eksempelvis en god italiensk restaurant. Og pludselig flokkes folk både til frokost og aften i de hyggelige lokaler, og de kinesiske standardrestauranter og pizzabarer, som byen tidligere måtte nøjes med, har pludselig fået en kvalificeret konkurrence. En konkurrence der oven i købet viser, at danskerne gerne vil have en god madoplevelse og betale lidt ekstra for den. Når oplevelsen af pris og kvalitet opleves sådan, at man synes, at man fuldt ud får det, man betaler for – ja, så slipper vi gerne dankortet løs i betalingsautomaten.

Mange både i og uden for branchen har spekuleret over, om de gode restauranter har kunnet komme helskindet gennem coronatiden. Vi kan konstatere, at nogle kunne og har måske endda været i stand til at udvikle forretningen, mens andre har måttet dreje nøglen om. Men vi er sikre på, at også de næste år vil byde på mange spændende restaurantoplevelser med både nye koncepter og videreudvikling af eksisterende.